torsdag 23 januari 2014

Finländare är i grunden ett generöst och öppet folkslag med blommor i händerna...


Nu var det kanske någon som fick kaffet i vrångstrupen eller så tänker ni kanske att nu har hon slutligen helt tappat greppet?! Men nu när jag har flamsat runt med Rodney (se förra bloggen) i några dagar så ska jag faktiskt bli lite allvarlig och skriva om något som jag funderat mycket på.  För det som vi ser i rubriken är ju inte precis sinnebilden av finnen, eller hur? Snarare brukar vi få höra om vår blyghet,  dåliga ölsinne och så  knivarna, förstås.
Skottar är snåla och  svenskarna snackar mycket. Ryssar är buttra och de enda som är riktigt glada är danskarna, för de har ju det så dejligt!  Ni känner säkert igen dessa påståenden. De positiva omdömen som finns om ens eget folk  är ju lätta och roliga att bära. Som när någon säger att finländarna är bra på att arbeta, är pålitliga och punktliga. Men säkert kan också enskilda individer rubba den föreställningen. Alla är inte så pålitliga och arbetsamma i Finland heller, eller? Och om vi själva möter nya mänskor, vill vi då inte att vår egen person ska få tala för sej själv? Låta Den Sanna Bilden växa fram på basen av egna meriter och inte på basen av fördomar kring vårt folk? Så finns det liknande generaliseringar  som täcker in ännu mera, som t.ex när vi etiketterar araber. Arabfolk  finns ju i så otroligt många olika länder som i sin tur bär på sin alldeles egen historia, politiska och ekonomiska system, klimat, fostran och allt annat som påverkar mänskor. Hur kan de rimligtvis vara enhetliga i sin framtoning och särart? På samma sätt finns det också en bild bland araberna av hur västerlänningen är och vilka värderingar vi står för. Den bilden blir precis lika suddig och orättvis när man ser närmare på den. Västerlänningar finns ju överallt på jordklotet.
Jag pratar  alltså egentligen om  våra generaliseringar av folk från andra länder. Finns det överhuvudtaget något sådant som folksjäl?  Hur relevanta är etiketteringarna egentligen men framför allt så undrar jag: Vad ska vi använda dessa generaliseringar till och fyller de någonsin en vettig funktion? Och var går gränsen mellan kategorisering och  rasism och  t.o.m. diskriminering?

En äkta beduin i öknen - så pittoreskt! Fel, många beduiner arbetar
numera på oljefälten där de får mera betalt. Mannen är en pa-
kistans gästarbetare som leder kamelerna åt turisterna. 

För att ytterligare fördjupa problematiken, ska jag ge ett exempel till:
Någon berättar såhär till mej-”Igår ringde plötsligt en Indier på min dörr”. Allt vad personen  påstår efter detta, i syfte att beskriva händelsen, så kommer att ytterligare kategorisera indiern  så jag fyller på, allt i syfte att förtydliga och förstå: Min vän berättar vidare följande:
1.     Han ville ju sälja något ( jag tänker: förstås ville han ju det, det är ju sådant de sysslar med dedär indierna).
2.     Han gav sej inte (jag tänker: och det är ju just typiskt dem – så otroligt ettriga)
3.     Han frågade efter Mister (jag tänker: naturligtvis dög det inte med henne – hon är ju bara en kvinna i hans ögon). Osv. osv

Symtomatiskt är alltså att vi lägger till  mera information till situationen än vad vi rimligtvis har tillgång till.  Vi gör dethär av två orsaker. Dels för att vi har erfarenhet av ett visst folkslag och tror oss, på basen av det, veta vad som kännetecknar mänskor av det folkslaget. Men  vi lägger också till för att lättare förstå helheten och kunna greppa historien som vi hör. Ju flera intryck vi är utsatta för och ju flera intryck vi ska sortera så desto mer tar denhär processen över, bildandet av det som kallas stereotypier.  Ett annat tillfälle när detta händer är när vi är väldigt stressade och snabbt ska försöka först. Och onekligen blir ju beskrivningen av enskilda individer ganska så orättvisa om vi etiketterar var och en enligt vår bild av individens landsfolk i stort.

Typisk klädedräkt? Egentligen inte. Det finns ett otal varianter
av denna klädedräkt där individen i många fall kan göra sina
egna val. Dessutom var dockorna blonda och blåögda...

Varför håller vi egentligen kvar stereotypa bilder fast vi vet att de inte  stämmer? Orsaken torde ligga i att vi inte förmår sortera alla intryck av detta hav av mänskor, raser och folkslag. Så för att kunna hantera dessa intryck så etiketterar vi och plötsligt  så har det blivit mera begripligt och hanterbart. Vi skyddar oss själva alltså från en kognitiv överbelastning. Att kategorisera bilar och andra döda ting är ju ganska harmlöst men kategoriseringen av mänskor stjälper oss ofta  i vår växelverkan med andra mänskor.  Idag översköljs vi med bilder och intryck av folkslag från världens alla hörn. Vi kallar det globalisering. Hur ska vi kunna fortsätta att leva i denna globaliserade värld och samtidigt möta varje enskild mänska, oberoende härkomst, utan att färdigt  ”läsa in” allt möjligt? Är det ens möjligt att mötas bara –som individer?  Eller är vi bara i ett väldigt omoget stadium av globalisering och sedan när vi levt i den i några generationer så har vi s.a.s slappnat av och kan hantera det?  Och är det inte sist och slutligen så när man tänker på vad det innebär att vara mänska, att flera saker ändå förenar oss mänskor än skiljer oss åt?

Exempel på lyckad kategorisering. Dessvärre har dvärg nr. 7
vandrat till de sällade jaktmarkerna p.g.a en olycka i min trädgård.

Jag tror  inte vi helt kan sätta våra föreställningar om varandra åt sidan, men kanske kan vi åtminstone vara tillräckligt öppna för att utmana dem lite grann?  Då kanske vi också mycket lättare kan röra oss över kulturgränserna och lära oss av varandra.  Och kanske en vacker dag så kan även  finländare betraktas som ett leende och öppet folk som  har blommor i händerna och  geléhjärtan i fickornaJ





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar